Gastouder Lian heeft twee jongetjes van 2,5 jaar op de groep die speelgoed afpakken van andere kinderen. Het gaat zo ver dat de andere kinderen er bang van worden en dat thuis vertellen. Lian weet niet wat ze kan doen om het gedrag van de jongetjes te veranderen.
Vraag van gastouder Lian
‘Ik ben gastouder en heb twee jongetjes van 2,5 die alles afpakken van de andere kinderen. Ik leer ze te vragen: “Als jij klaar bent mag ik het dan?” Of ik leid ze af met ander speelgoed of door iets met hun apart te doen. Want andere kinderen worden er bang van en vertellen thuis dat ze deze twee kinderen niet lief vinden. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen.’
Antwoord Annemiek Waage
‘Ik snap dat je het even niet meer weet. Je hebt al een aantal goede strategieën toegepast. Gelukkig is er nog wel wat te bedenken en uit te proberen. Het lastige is dat een kind van 2,5 jaar nog niet het verstandelijke vermogen heeft om echt te snappen wat jij bedoelt. Kinderen leven letterlijk in het nu, dus nu is nu. En samenspel is op deze leeftijd ook nog niet aan de orde.
Het zou al kunnen schelen als je meer van hetzelfde materiaal hebt, in plaats van één stuk van alles. Kinderen kunnen dan naast elkaar spelen. Een andere optie is gewenst gedrag belonen: dus prijzen als ze niets afpakken, netjes ergens om vragen of erop wachten. Dit voelt soms wat tegenstrijdig, iets belonen wat wij normaal vinden. Maar het werkt beter op het brein van het jonge kind dan straffen of ongewenst gedrag belonen door het negatieve aandacht te geven.
EEN GEWETENSVRAAG: HEB JIJ HET IDEE DAT ER VOOR DEZE JONGENS GENOEG UITDAGING IS?
Benoem wat je wél van de jongens wilt en niet wat je niet wilt. Zeg dus niet: “Jullie mogen niets afpakken”. Dat brengt juist de focus op het afpakken. Benoem wat je wel van ze verwacht: “Ik wil dat je het vraagt als je ergens mee wilt spelen.”
Wat ook kan helpen, is werken met meerdere speelhoekjes. Dat geeft een hogere spelbetrokkenheid, draagt bij aan het gevoel van veiligheid en geborgenheid én het maakt de omgeving meer voorspelbaar en gestructureerd. En: ga veel naar buiten, er op uit!
En dan nog een gewetensvraag: heb jij het idee dat er voor deze jongens genoeg uitdaging is? Is er werkelijk materiaal dat bij ze aansluit? En als dat er is, heb je er dan genoeg van? Want samen spelen, samen delen is voor deze leeftijd echt nog een brug te ver!’