Terug naar al het laatste nieuws
Laatste nieuws

Tips voor aandacht voor kinderen met een beperking

Misschien heb jij een kind met een beperking op de groep of hebben jullie een speciale groep met kinderen die extra zorg kunnen gebruiken binnen de organisatie? Wij geven 6 concrete tips voor het werken met kinderen met een handicap. We vroegen hiervoor invulling aan Eva Toele, directeur van opvangorganisatie de Boshoeve in Nieuw-Vennep.

  1. Besteed tijdens een activiteit minder aandacht aan het doel, maar meer aan het proces. Bied materiaal aan en kijk wat een kind ermee kan, niet naar de uitkomst. Eva Toele: ‘Sommige kinderen zullen bijvoorbeeld een hondje kunnen maken, andere kinderen gooien het materiaal op de grond en ook dat is een activiteit: wat maakt geluid als het op de grond komt, en wat niet?’
  2. Kinderen hebben een natuurtalent voor de omgang met elkaar, als ze dat van jongs af aan doen. Eva Toele: ‘Het is logisch dat kinderen die dit niet gewend zijn even aftasten als er een kindje met bijvoorbeeld een lichamelijk handicap op de groep komt, maar stel het kind voor met zijn of haar naam en geef aan wat het talent is van het kindje. Doe samen een activiteit die inspeelt op dit talent.’
  3. Wees creatief en houd de humor erin. Eva Toele: ‘Bij ons op de opvang zit een kindje met een grote rolstoel. Die verstopte zich achter een kleine bak in de moestuin en iedereen had de grootste lol. De rolstoel stak aan alle kanten uit, maar het kind zat goed verstopt. Soms is het juist leuk om een activiteit net even anders te doen dan anders en er samen de lol van in te zien.’
  4. Maak gebruik van de ruimte op de locatie. Soms kan het fijn zijn even een of twee kinderen apart te nemen, doe dit dan op een plek waar je echt even rustig kan zitten. Bijvoorbeeld achter lage kasten, of laat je collega de andere kinderen mee naar buiten nemen.
  5. Sommige kinderen hebben nu eenmaal extra aandacht nodig. Voel je niet schuldig als je daarom de rest even geen aandacht kan geven.
  6. Durf aan te geven wat je nodig hebt bij je leidinggevende. Vaak zie jij zelf het beste wat er nodig is en liggen de oplossingen binnen jezelf, maar als je leidinggevende hier niet van weet kan diegene hier niet op in spelen. Heb je bijvoorbeeld extra materiaal nodig, of meer tijd, geef dit aan. Eva Toele: ‘Misschien merk je al kleine dingen in het dagritme op, die het verschil kunnen maken voor een kind; voel je vrij om dit aan te geven.’

Wij vroegen voor dit artikel tips aan Eva Toele, directeur van Kinderdagverblijf de Boshoeve. Zij werkte 15 jaar lang als pedagoog in het LUMC. Daar ondervond ze de drive van ieder kind om beter te worden: er weer bij te mogen horen en thuis weer te spelen met de eigen vriendjes en vriendinnetjes. Het verdriet was dan ook groot als het kind niet meer welkom was op het kdv vanwege de benodigde extra zorg. Zo ontstond haar droom om een kindercentrum te ontwikkelen waarbinnen aan alle eisen wordt voldaan zodat ieder kind welkom is en eventuele extra zorg geboden kan worden. Haar droom werd de Boshoeve in Nieuw-Vennep. ‘In de ideale situatie

 

Bron : kinderopvangtotaal

Inloggen op uw account bij Gastouderbureau Krokodilletje

Heeft u een profiel op onze drukbezochte opvangmarkt en wilt u wijzigingen aanbrengen in uw profiel? Kiest u dan de laatste optie. Voor het registeren of controleren van uw uren kiest u één van de twee bovenste opties.