Scholen en kinderopvangorganisaties dragen een belangrijke verantwoordelijkheid voor de ondersteuning van de taalontwikkeling van alle kinderen. Ondanks de nadruk op kansengelijkheid blijft het lastig om de ongelijkheid daadwerkelijk te verkleinen. Om de taalontwikkeling te bevorderen, is een nieuw lectoraat opgericht. Lector dr. Martine van der Pluijm vertelt over de hoed en de rand.
Een taalrijke omgeving is van onschatbare waarde voor de taalontwikkeling van elk kind. Met het oog op dit belang is het lectoraat ‘Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen’ opgericht. Doel is nieuwe kennis te ontwikkelen in samenwerking met de praktijk en de opleidingen van Hogeschool Rotterdam.
In een openbare les, getiteld ‘Voor ieder kind een stevig taalhuis’, beschrijft Martine van der Pluijm de weg die het lectoraat de komende jaren hiertoe wil bewandelen. Zij doet hierin voorstellen om de huidige aanpak voor jonge kinderen te versterken, zowel op school als thuis. Volgens haar lukt het nog niet goed om de taalongelijkheid aan te pakken. “Het vraagstuk is blijkbaar complexer dan we denken. Het probleem is diep – geworteld in onze samenleving en we hebben er nog geen kant-en-klare oplossingen voor gevonden.”
De les is zowel via YouTube terug te zien als in tekst verschenen.
Bron: hbo-kennisbank.nl / vakbladvroeg