Recensie ‘Taalenderwijs’ en ‘De Liedjeskalender’ door Sylvia v/d Salm
Annelijn van Asseldonk is het gezicht achter Totaalmuziek. Ze is de auteur van het boek ‘Taalenderwijs’, een muzikaal prentenboek met 10 verschillende liedjes. Ook heeft zij ‘De Liedjeskalender’ gemaakt met 52 liedjes op een A3-poster. Het eerst wat opvalt is hoeveel zorg er besteed is aan de liedjes, de gedichten, de illustraties, de filmpjes en de bijbehorende e-books met nog meer activiteiten. De liedjes én alle andere materialen en bijbehorende activiteiten stimuleren het kind om taal met al zijn zintuigen te ervaren.
Pakkende liedjes
Ik ben direct enthousiast na het luisteren van de eerste liedjes! De liedjes zijn kort en bestaan uit eenvoudige zinnen. Door de herhaling en de eenvoudige melodieën zitten de liedjes snel in mijn hoofd. Als logopedist hoor ik direct dat het Annelijn goed gelukt is om taal en muziek te verbinden. Een logopedist kan de liedjes goed gebruiken om taal toe te voegen tijdens het spelen, bijvoorbeeld om woorden of zinnetjes aan te leren of om aan de articulatie te werken.
Ook voor ouders, leerkrachten, begeleiders en andere professionals zijn de liedjes een aanrader. De onderwerpen komen uit de belevingswereld van het kind en zijn daardoor thuis, op school, tijdens een therapie of in een andere situatie in te zetten. De liedjes kunnen zowel voor de gezelligheid, om even te bewegen of tijdens het werken aan een specifiek doel gebruikt worden.
Kiezen, luisteren en kijken
Kinderen kunnen zelf een liedje kiezen aan de hand van de illustratie in het boek of op de kalender. Naast een illustratie heeft elk liedje ook een QR-code. Met deze code heb je toegang tot het liedje met een prachtig filmpje passend bij de tekst op Youtube, Spotify en Itunes. Ook bij het filmpje is het de eenvoud waardoor het materiaal zo goed bruikbaar is. Het inzetten van het filmpje is fijn voor kinderen die visueel ingesteld zijn. Het kan ook een mooi bruggetje zijn naar het nadoen van de activiteit met concreet materiaal of met je eigen lijf.
Aan de slag met taal
De bedoeling van de liedjes van Totaalmuziek is om spelenderwijs en muzikaal aan de slag te gaan met taal. Wat is dit een mooie combinatie om taal te beleven voor kinderen bij wie de taalontwikkeling niet vanzelf gaat. Of voor kinderen waarbij muziek een ingang kan zijn om taal te leren in contact met de ander. Bij het toverliedje van de liedjeskalender kan het kind bijvoorbeeld tijdens het liedje met zijn toverstok zwaaien. Het liedje eindigt met iets toveren uit de hoed. Dit kunnen bijvoorbeeld voorwerpen of plaatjes zijn die het kind nog niet kent. Muziek, taal, ervaren en leren komen hier mooi samen.
E-books
Bij de liedjeskalender hoort een e-book met inspiratietips en een e-book met bijlagen in de vorm van knutsel- en werkbladen. Ook bij het boek ‘Taalenderwijs’ hoort een e-book. Hierin zijn tal van variaties op de liedjes, werkbladen, woordkaarten en knutselideeën aan zes thema’s gekoppeld: de vier jaargetijden, smakelijk eten en sint&kerst.
Het is in het begin even zoeken wat er allemaal bij een liedje hoort, maar gelukkig heeft ieder liedje een nummer. En juist door de vele materialen en variaties zorgen de liedjes van Totaalmuziek voor talrijke speel- en leerervaringen!
Sylvia v/d Salm is logopedist en SI-therapeut. Momenteel werkt zij als logopedist in een orthopedagogisch centrum. Daar behandelt zij logopedische problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, ernstige meervoudige beperking, autisme, cerebrale parese, Downsyndroom of andere syndromen.
bron : vakbladvroeg