De weg van zorg naar onderwijs kan lastig zijn als een kind slechthorend of doof is. Wat kom je allemaal tegen tijdens de stap van de vroegbehandeling naar de klas? En waar kun je op letten? In de digitale routekaart ‘Het kompas naar de klas’ staat informatie, waaronder ervaringsverhalen. De routekaart is bruikbaar in de begeleiding van gezinnen door professionals uit de vroegbehandeling, gezinsbegeleiding, het audiologisch centrum en het onderwijs.
‘Het kompas naar de klas’ is gemaakt in het Deelkrachtproject Transitie Zorg-Onderwijs D/SH 0-5. Binnen dit project is onderzocht hoe ouders van dove en slechthorende kinderen en professionals uit zorg en onderwijs de overgang van zorg naar onderwijs ervaren (hebben). Wat zijn positieve en negatieve ervaringen en welke behoeften en wensen liggen er?
Om hier zicht op te krijgen zijn er focusgroepen en interviews gehouden met ouders van dove en slechthorende kinderen en professionals werkzaam binnen zorg en onderwijs aan dove en slechthorende kinderen. Ook zijn professionals van audiologische centra en CI-centra bevraagd naar hun rol in het transitieproces. In het onderzoeksrapport wordt de methode en de belangrijkste resultaten van het onderzoek beschreven. De routekaart is een praktische vertaling van de belangrijkste conclusies die uit het onderzoek naar voren kwamen.
Bron: Deelkracht – vakbladvroeg