Opvoeden is van alle tijden en van alle culturen. Toch bepaalt onze religieuze of culturele achtergrond voor een deel de opvoedkeuzes die we maken. Wat betekent dit voor de professional?
In Nederland heeft bijna een vijfde (22,6 procent) van het aantal inwoners een migratieachtergrond. Voor jongeren tot 25 jaar heeft zelfs 25 procent een migratieachtergrond, blijkt uit deze cijfers. Stichting Opvoeden liet een diversiteitsonderzoek uitvoeren door dr. Christa Nieuwboer met de vraag: hoe kan de opvoedinformatie die wij met deskundigen ontwikkelen nog beter aansluiten op ouders met een niet-westerse migratieachtergrond?
82 ouders gingen in gesprek met Nieuwboer. De deelnemende ouders hadden verschillende achtergronden, waaronder Marokkaans, Somalisch, Antilliaans, Surinaams en Iraans. Verschillende thema’s werden besproken, waaronder sociale media, ontwikkeling en seksualiteit.
Het onderzoek laat zien dat opvoeden in twee (of meer) culturen een grote uitdaging kan zijn. Het helpt als ouders en kinderen dan niet geforceerd hoeven te kiezen tussen de ene óf de andere cultuur, maar zich verbonden voelen met beide of meerdere culturen.
Waar kun je rekening mee houden bij het ontwikkelen van opvoedinformatie? Nieuwboer geeft de volgende tips:
- 1. Maak een filmpje of beeldverhaal over de ontwikkelingsfases van kinderen en de termen (peuter/puber etc.) die daarbij gebruikelijk zijn. Op die manier wordt impliciete kennis, die in veel teksten een rol speelt, expliciet gemaakt;
- 2. Vermijd exclusie-woorden zoals ‘anders’ (bijv.: “andere culturen”), waarderingswoorden zoals ‘zelfs’ (bijv.: “sommige gezinnen hadden zelfs meer dan tien kinderen”) en wees alert op het neerzetten van een norm waarvan andere vormen van opvoeden afwijken (bijv.: door steeds het gesprek met het individuele kind centraal te stellen). Vermijd polarisering, zoek juist de nuancering;
- 3. Gebruik bronnen van informatie uit verschillende wetenschappelijke stromingen en disciplines en vermijd een eenzijdig ontwikkelingspsychologisch perspectief;
- 4. Bij het maken van basismateriaal is het te overwegen om dit beeldend en in diverse talen aan te bieden. Dit dient dan ook ter introductie voor nieuwkomers en anderstaligen.
Het onderzoek is gedaan in opdracht van Stichting Opvoeden. Klik hier voor het bijbehorende rapport >>