Niet ingevuld
Vrouw
€ 5,-
Velp
Mijn naam is Annemiek, Ik ben gastouder sinds 2007. Ik heb HBO-J gedaan (SPH) en HBO Pedagogiek. Ook heb ik onlangs een opleiding tot kindercoach afgerond. Eerst heb ik 10 jaar als groepsleidster in kindertehuizen gewerkt en vanaf 1997 in de kinderopvang, grotendeels op antroposofische grondslag.
Wat ik daaruit meegenomen heb is, dat ieder kind uniek is, er mag zijn, dat het belangrijk is om de dingen met aandacht te doen, een voorliefde voor natuurlijke materialen, het kunstzinnige en het leven met de seizoenen. De voorliefde voor mooie kleuren had ik al eerder, ik heb als kind op de Antillen gewoond en heb daar hele kleurrijke en warme herinneringen aan.
Ik heb een rijke fantasiewereld en vind het daarom heerlijk om met kinderen te werken. Ik voel kinderen vaak heel goed aan, en ik begrijp wat ze nodig hebben.
Ik vind het bijzonder om een rol te spelen in de opvoeding en dit samen met ouders te doen. Vaak is het contact nog wat persoonlijker dan op een kinderdagverblijf en dat vind ik juist fijn, je hebt meer beeld van het kind in de thuissituatie. Ik laat ouders altijd zoveel mogelijk in hun waarde, zij kennen hun kind het best. Ik vind het wel heel leuk om mee te denken als ouders mij om advies vragen.
Leefgroep
De opvang vind plaats in mijn eigen huis. Ik heb een grote lichte kleurrijke woonkamer met een speelhoek met keukentje, winkeltje, en zelfgemaakte poppen
Er is een leeshoek bij de bank, ik lees zelf heel graag boekjes met de kinderen. Er is een box voor de allerkleinsten, duplo, puzzeltjes en allerhande knutselmatriaal
We hebben een sfeervolle afsluitbare tuin, waar naar hartenlust gefietst kan worden, met water en zand gespeeld, een zwembadje in de zomer, een kleedje op het grasveld, een hangmat en last but not least, kippetjes die het heel leuk vinden om gevoerd te worden. Er is een poes die gewend is aan kinderen.
Ik heb een fiets met kinderzitjes, een bolderkar en een buggy om te wandelen, bij baby’tjes geven ouders vaak in overleg de eigen kinderwagen mee omdat ze daar ook nog wel eens in slapen. Er zijn verschillende slaapkamers in het huis, zodat baby’tjes apart kunnen slapen
Visie:
De eerste vier levensjaren zijn van belang voor het ontwikkelen van een gevoel van geborgenheid zodat een kind zich veilig kan hechten en vol vertrouwen het leven tegemoet kan treden. Daarvoor is emotionele geborgenheid heel belangrijk. Dit gevoel wil ik graag geven door het scheppen van een goede sfeer, goede afstemming met de ouders, wat zijn de gewoonten rondom eten, drinken, slapen. Een wenperiode, een duidelijke dagindeling met afwisseling van activiteit en rustmomenten, maar ook met genoeg ruimte voor eigen invulling, als het heel hard regent maken we het binnen gezellig of als het heel mooi weer is, gaan we een keertje wat verder weg en nemen we brood mee om te picknicken bv.
Ook in mijn houding probeer ik vertrouwen te wekken door een liefdevolle benadering en een consequente aanpak. Ik maak veel gebruik van het belonen van goed gedrag d.m.v. complimentjes, fijn, goed zo lief van jou dat je dit of dat gedaan hebt. Ongewenst gedrag buig ik om, leid ik af of benoem rustig dat ik dit niet wil, en wat dan wel mag.
Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs en ze hebben ook tijd nodig om vrij te kunnen spelen. Ik bied afwisseling tussen activiteit en rust en een veilige omgeving waarin van alles valt te ontdekken daar waar nodig grijp ik in of speel ik mee maar ik laat de kinderen vaak ook even heerlijk met rust als ze lekker aan het spelen zijn. Het vrije spel is heel belangrijk voor het bevorderen van de fantasie, en voor het verwerken van indrukken.
Fantasie en creativiteit zijn niet alleen tools die van pas komen bij het knutselen, maar het bied het kind ook handvaten om later in zijn leven met moeilijke situaties om te gaan, het oplossend vermogen wordt hier mee gevoed.
Voorbeeld van de dingen met aandacht doen, is tijdens het wandelen, stilstaan en kijken wat er allemaal te zien is, dat kan zijn de mooie kleuren van de bomen in de herfst, de mooie lichtjes in de etalages met kerst, of het poesje dat op de stoep zit, maar ook ervoor zorgen dat de speelhoek opgeruimd is en zo ingericht dat het uitnodigt om mee te spelen. Dat het speelgoed schoon en heel is bijvoorbeeld, een autootje waar een wieltje van af is nodigt uit om verder kapot te maken.
Ik probeer aan te sluiten bij de verschillende ontwikkelingsfasen van een kind, zo heb ik boekjes, speelgoed, puzzeltjes, spelletjes, knutselmateriaal, fietsjes voor verschillende leeftijden en bied ook geregeld weer iets nieuws aan. Ik praat veel met/tegen de kinderen dit bevordert de taalontwikkeling en ook het contact.
Ook zing ik veel liedjes, de bekende kinderliedjes die ze ook kennen van thuis, maar ook liedjes over lammetjes in de lente, Pasen en Sinterklaas. Ik besteed aandacht aan de seizoenen, Elke lente zaai ik zaadjes met de kinderen en kijk elke keer hoe de plantjes weer zijn gegroeid. In de herfst verzamelen we kastanjes
Met de motorische ontwikkeling kijk ik ook altijd of het nu thuis is of in de speeltuin, wat kan het kind al en hoe stimuleer ik het om weer een stapje verder te gaan? Dat kan zijn met leren lopen, op de glijbaan klimmen, maar ook uit een kopje drinken, of zindelijkheidstraining, dit stem ik ook altijd af met de ouders.
Ik wandel heel graag met de kinderen, naar de eendjes, speeltuintjes, boodschapjes doen. ieder kind brengt vaak iets eigens mee, de een knutselt graag, de ander ravot graag in de speeltuin, of houdt van muziek. Ik kies ervoor om de opvang kleinschalig te houden zodat ik me makkelijk af kan stemmen op de behoeften van de kinderen.
Het sociale zit eigenlijk in alles verweven.
Ik ben zelf het voorbeeld, hoe ga ik om met de ouders de andere kinderen, zal altijd proberen vriendelijk en rustig te zijn. Als er even onenigheid is of verdriet zal ik ook altijd zorgen dat het kind gezien en weer gerust gesteld wordt zodat het weet dat het ook weer goed komt. Verder zit het in samen spelen, het delen van het speelgoed, maar ook in het samen eten, liedjes zingen en samen naar de speeltuin gaan, rekening houden met elkaar, plezier maken, het creëren van een goede sfeer,
zo maken we er een gezellige dag van met elkaar!
Dagindeling:
7.30-9.00 kinderen worden gebracht, boekjes lezen, puzzeltjes maken, vrij spel tot
9.30/10.00 fruit eten + koekje en sap, liedjes zingen
10.00 verschonen potje/wc
10.30-11.30 naar buiten, speeltuin, eendjes, in de tuin spelen met fietsjes zand, kippen voeren stoepkrijten enz…
11.30/12.00 eten brood + melk
12.30 slapen kinderen die wakker blijven lezen boekjes, knutselen, spelen, rusten uit op de bank.
1500/15.30 sap + koekje
15.30-16.30 Buiten spelen eindje fietsen, wandelen, of in de tuin, boodschapjes doen enz.
16.30 – 1800 kinderen worden opgehaald, spelen, puzzelen knutselen, boekjes lezen soms krijgen kinderen een warm hapje mee van thuis . het is ook mogelijk dat kinderen een dag deel komen, bv de ochtend of onder schooltijd.
Gastouder Annemiek
uit Velp
Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za | Zo | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O | |||||||
M | |||||||
A |
"*" geeft vereiste velden aan