Engels leren aan kleuters gaat niet ten koste van het Nederlands. Het tegengestelde blijkt waar: kinderen die al op jonge leeftijd Engelse woorden en zinnen leren spreken, scoren hoger op Nederlandse taaltoetsen dan de landelijke norm.
In opdracht van het ministerie van onderwijs onderzocht Expertisecentrum Nederlands de effecten van Engels onderwijs bij jonge kinderen, meldt Trouw. Dit naar aanleiding van de wetswijziging (1 januari 2016) waarmee scholen maximaal vijftien procent van hun onderwijstijd in het Engels, Duits of Frans mogen aanbieden. Enkele moties vroegen om verder onderzoek naar de effecten van deze wetswijziging.
Engels onderwijs
Steeds vaker leren kinderen al vanaf de kleuterklassen Engels. In 2003 gold dat voor dertig Nederlandse scholen, nu zijn er het zo’n 1.400. Kleuters krijgen daar van een half uur tot een uur per week onderwijs in de Engelse taal. ‘Het leren van een vreemde taal stimuleert de moedertaal, weten we ook uit andere onderzoeken’, zegt Evelien Krikhaar die als taalwetenschapper bij het onderzoek betrokken was. ‘Hoe dat komt weten we niet precies, vermoedelijk doordat de focus op taalconcepten en woordenschat bij het leren van een vreemde taal de hele taalverwerving stimuleert.’
Onderzoeksrapport
Het onderzoeksrapport Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs geeft een helder beeld van hoe vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) in Nederland wordt gegeven, maar ook waar de uitdagingen in de komende jaren nog liggen.
Bron: Trouw / Vakblad Vroeg