Terug naar al het laatste nieuws
Laatste nieuws

Coronajaren remmen ontwikkeling van baby’s en peuters

Kinderen die in coronatijd peuter waren, hadden daarna een kleinere woordenschat dan leeftijdgenootjes van voor de pandemie. Bij ‘coronababy’s’ bleef juist de sociaal-emotionele ontwikkeling achter. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. De verklaring ligt waarschijnlijk in het gebrek aan contacten.

“Wij hebben gezien dat bij peuters de woordenschat na corona echt een stuk kleiner is dan de woordenschat van peuters van voor corona”, zegt onderzoeker Anika van der Klis in het NOS Radio 1 Journaal. “Kinderen leren niet alleen van hun ouders, maar ook van opa en oma en van vriendjes. Het is ook heel belangrijk dat een kind heel veel verschillende gesprekspartners heeft. Want de een zegt misschien ‘mok’ terwijl een ander ‘beker’ zegt. Juist al die verschillen maakt dat kinderen uiteindelijk een heel grote woordenschat ontwikkelen.” Ook het ontbreken van uitstapjes naar bijvoorbeeld het park, de speeltuin of het zwembad speelde een rol. “Dat zijn heel verschillende situaties waar het kind allemaal andere woorden leert.”

Tragere sociaal-emotionele ontwikkeling

Bij baby’s waren de gevolgen van de coronaperiode anders. Daar zien de onderzoekers een tragere sociaal-emotionele ontwikkeling dan bij leeftijdsgenoten van voor de pandemie. Dat is een probleem omdat kinderen met goede sociaal-emotionele vaardigheden beter kunnen samenwerken, beter conflicten oplossen, beter contacten leggen en beter hun emoties controleren. Dit alles zorgt voor een betere mentale gezondheid, waardoor kinderen gelukkiger zijn en beter presteren op school, aldus wetenschappers. De onderzoekers denken dat het met de stress te maken kan hebben die moeders tijdens de zwangerschap hebben ervaren of met stress in het gezin waarin het kind ter wereld kwam.

Gevolgen op langere termijn

De onderzoekers verwachten dat de opgelopen achterstanden ook op de langere termijn zichtbaar blijven. “Een jong kind heeft gewoon woorden nodig”, zegt Van der Klis. “Om vriendjes te maken en daardoor sociale vaardigheden te leren, maar ook om lessen te begrijpen op school.”

 

Extra ondersteuning

Van der Klis hoopt daarom dat er voor deze groep kinderen extra ondersteuning komt voor taal en lezen, zodat ze die achterstand kunnen inhalen. Ouders kunnen daar zelf ook wat aan doen door voor te lezen. Wat betreft de sociaal-emotionele achterstand – en ook wat betreft het inlopen van de taalachterstand – adviseren de onderzoekers om de kinderen minder tijd achter een scherm te laten zitten.

“Ouders denken vaak dat kinderen leren van tv-kijken”, zegt Van der Klis, “maar de taal- en sociaal-emotionele vaardigheden gaan dan niet vooruit. Als je die achterstanden wilt inlopen, is het veel beter om ze met vriendjes te laten spelen.”

Onderzoeksrapport

Bron: nos.nl / vakbladvroeg

Inloggen op uw account bij Gastouderbureau Krokodilletje

Heeft u een profiel op onze drukbezochte opvangmarkt en wilt u wijzigingen aanbrengen in uw profiel? Kiest u dan de laatste optie. Voor het registeren of controleren van uw uren kiest u één van de twee bovenste opties.